Inlägg publicerade under kategorin Ferie

Av heidi - 15 juni 2008 22:52

Så er vi da kommet hjem fra våres herlige ferietur til Hellas.

Vi landet på Lesvos, torsdag 31.05.08 Til et meget varmere vær en vi hadde her på Lørenskog. Og slik holdt værte seg i de 14 dagene vi var der. Det lå stabilt på + 26 varmegrader i skyggen allerede kl.10 om morgenen. Men siden øya ligger i Egeerhavet er det alltid en mild og fin bris.

Vi ankom en liten by om natten som heter Petra. En liten landsby som er like søvnig nå som den var i Norge en eller en gang i 1960 årene. Her virker det nesten som om tiden har stått stille.

Og den følelsen får man virkelig, for under den tiden vi var der begynte EM i fotball, og det var ikke unt hver å en å ha en TV i huset/leiligheten. Mange måtte trekke til den lokale tavernaen som da hadde tv.

Under dette oppholdet lå vi på et hotell som hete Aegean View, og vi ble kjent med mange flotte mennesker. Blant annet en kjempekoselig Dansk par, som jeg håpe å høre fra.

Vi leide også en skuter som vi duret rundt på, og besøkte mange steder på øya. Men sol og strandliv var nok det som trakk mest denne gangen. Og siden vi hadde vært på øya før var det mye som var sett allerede.

Litt strikk fikk jeg også gjort på denne tiden. Hadde med meg en genser som skulle gjøres ferdig og litt garn til å strikke sokker av.

Sokken ga jeg bort til en av de ansatte som vasket våres leilighet. En søt og snill dame, som vi ikke fikk fullrost. Men min mann var da så stor i snuten at han lovet bort 3 par sokker til som må strikkes og sendes til Hellas.

Her kan dere se min fine genser som ble ferdig den første dagen i Petra.

Gensere som ble ferdig. Slik ble min Green Gable. Med Cinzenta

Her er gensere uten noen katt. Og som dere ser er den ganske godt skrått inn. Men det passer til min figur.

Sokkene som jeg strikket og ga bort til en av jenten på hotellet vi lå på.

Her er noen av mine feriebilder.

En deilig solnedgang.

Det er noen flotte katter som sitter her å tigger om mat i en av Petras mang tavernaer.

Kan ikke si at de bor så flott. Bilde er tatt i Plomari. En av byene på Lesvos.

Denne flamingoen her hadde gott seg vill. Denne går langs strandlinjen i Petra.

Til sist bilde av meg i en av Petras fine tavernaer. Dette stedet vi er på her er drevet av bare kvinner og staret av kvinner. Hjemmekoselig og rent. Og ikke min, kjempe god mat.

Av heidi - 29 maj 2008 09:38

Nå er dagen for våres ferie reise kommet og vi reiser fra Gardermoen kl. 18.00 i dag til Hellas og skal til en øy som heter Lesvos. Videre til en liten by som heter Petra.

Gleder meg for vi var der i fjor også og ble så forelsket i den flotte øya som vi ikke rakk og utforske alle stedene på.

Vi blir borte i 14 dager.

Så har jeg klart å få ferdig en ufo som har ligget siden sist sommer. Nå har den fått stropper og sømmen er blitt sydd i siden og tråder stoppet inn.

Sånn ble den.

Og slik kaos hadde jeg den dagen, siden det var mer sommertøy som måtte sees til, siden jeg har tatt av 11 kg siden sist sommer.

Og mine katter kunne ikke ligge unna mammas sy maskin. Og til min store overraskelse lå de der selv om jeg sydde.

Av heidi - 10 maj 2007 08:15

Nå er det lenge siden jeg har vært flink å skrevet i bloggen min. Men tiden flyr fort når man er syk og siden reiser på ferie når man er friks igjen. Og derfor ble det slik med min blogg, jeg glemte den helt bort og våknet en natt med fryktelig dårlig samvittighet.

Men her er jeg igjen.

Jeg har vært på ferie i Tyrkia. Jeg reiste i sammen med min barndomsvenninne siden 1 klasse. Og vi har storkost oss. Vi valgte også å ha men min venninnes jente på snart 16 år. Hun er jeg også gudmor til og har en spesiell plass i mitt hjerte.

Turen gikk som sakt til Tyrkia hvor vi landet på en flyplass som het Dalaman. videre derfra med buss til Icmeler, hvor vi skulle sove på et hotell som het Ince.

Det første bilden er fra hotellet og utsikt vi hadde og så måtte jeg bare vise hvor fint det var rundt hele hotellet med rosebusker, som duftet noe helt utrolig.

Den første dagen var vi en rundtur i myen og siden på ettermiddagen gikk vi å fikk oss en tyrkisk bad, kalt HAMAM. hvis noen skal til Tyrkia og kose seg er dette noe jeg anbefaler på det sterkeste. Det var badstue, tørrbørsting av huden, vask og massasje, og til slutt en olje massasje. Da kom du ut fra badet, skinnende ren og med baby hud på hele kroppen. Og du fikk en raks og flott brunfarge etterpå.

Så var vi på en herlig utflukt, hvor vi kjørte buss til en elv og elvebåt videre deri fra til en by som het Dalyan. Her var det mye å se på og vi stoppet ved flere steder. Det første stedet stoppet vi for å ta gjørmebad. Der var det mulighet for å prøve gjørmebad. Dette er et sted som er valfartet i umennelig tider. Videre med båt hvor vi fikk se gravkamre som var hugget ut i fjellet. Og det er ingen som vet hvordan de har klart dette. Om det er bygget stillaser eller de har hengt fra fjellet og hugget ut. Bilde nr. 4

Siden kom vi til ruinene som en gang var en landsby Kaunos og får se hvordan det var under Jesu tid. Bildene fra gravkamre til hørte også denne historien. Bilde nr 3

Siden reiste vi til en halvøy som er fredet hvor vi fikk se de store skilpaddene Caretta Caretta som er 300 år gamle, men vi fikk ikke se noen. Men isteden så fikk vi nyte solen i en deilig sandstrand. Hele denne halvøya Iztzu var fredet